Nöro zırvalarından sakının

TEDle21gün maceramın ilk günü. Paylaşılmaya değer fikirlerin 1984’ten beri ortalama 20 dakikallık konuşmalarla  yayıldığı bu dünyaya arada sırada uğrarken, şimdi söz verdim 21 gün uğrayacağım. İlk gün için Molly Crockett’i seçtim.: “Nöro zırvalarından sakının”
Algıda seçicilik bu olmalı ki, beyine olan ilgim her şeyden çoktur. İnsanı tanımanın, kendini tanımanın, davranışları açıklamanın ve hatta kozmik bağlantıların tümüne dair ne varsa bu elektrik motorunda saklı. Dolayısıyla tabii ki sadece benim ilgimi çekmiyor beyinJ

Molly Crockett, bir Psikobiyolog. Doktorasını “bilişsel nörobilim” üzerine yapmış ve beyinle ilgili pek çok araştırmada yer almış bir bilim insanı. Bazen buldukları bilginin, nasıl da evriltilip piyasada rast gele kullanıldığından dem vurmuş. Örneğin karar mekanizmasını araştırmak için yaptıkları bir deneyde, deneklere triptofan vermeleri ve triptofanın peynirli sandviç ve çikolatada da bulunduğu bilgisi üzerine gazetelerin manşet atması:
“Güçlü kararlar verebilmeniz için tek ihtiyacınız olan şey peynirli bir sandviç”
“Resmileşti. Çikolata huysuzlaşmanızı önlüyor”

Oysa bilim dünyasında rastlanılan bilginin  “doğru” diye etiketlenmesi için bir dizi 360° araştırma yapılıp ispatlanması gerekiyor (ve aslında bunu hepimiz biliyoruz).
Ama modern pazarlama o kadar da sabırlı değil. Nöro bilim, pazarlamada her geçen gün daha fazla yer alıyor diye vurguluyor Molly. Stresimi azaltayım, depresyonumu engelleyeyim, daha iyi bir bakış açısı kazanayım, daha mutlu hissedeyim, konsantrasyonumu arttırayım diye aldığınız market rafındaki bir nöro içeceğin beyninizde uyardığı bölge ahlaksız olabilir aynı zamanda.

Bu bombardımandan kaçmanın yolu yok. Modern pazarlama kesinlikle uyumuyor ve Molly uyarıyor: Üzerinde beyin resmi var diye güven hissettiğinizi pazarlamacılar da keşfetmiş durumda. SORGULAYIN. Basit cevaplara tav olmayın çünkü beyin kesinlikle basit değil. 


MOLLY CROCKET